Na aanmelding neemt de dienstdoende coördinator van het hospice contact op met de toekomstige gastbewoner en/of diens naasten om samen met een verpleegkundige een afspraak te maken voor een intakegesprek. In dit gesprek kunnen vragen die er nog zijn aan bod komen en kan een verblijf in De Schelp verder besproken worden. Tevens wordt bekeken of het hospice de zorg kan verlenen die u als gastbewoner nodig heeft.
Hospice De Schelp is een ‘bijna-thuis-huis’. Het biedt een thuis aan mensen met een levensverwachting van minder dan drie maanden. Het is geen verpleeghuis of ander soort zorginstelling, maar een gewoon huis waar getracht wordt de thuissituatie van de gastbewoners te benaderen.
Palliatieve zorg heeft onze grootste prioriteit, maar er is ook veel aandacht voor sociale, emotionele en/of spirituele aspecten. Juist in de laatste fase van het leven moet de kwaliteit ervan zo goed mogelijk zijn. Ons hospice wil de gastbewoners op een respectvolle wijze liefdevolle zorg, vrijheid, ruimte en aandacht geven.
Verblijfsduur
De verblijfsduur van gastbewoners kan variëren. Soms is het maar een dag; het kan echter ook een aantal maanden zijn. Het gaat altijd om mensen voor wie geen uitzicht meer is op genezing.
Na vier tot zes weken vindt een gesprek plaats over de gezondheidssituatie van de gastbewoner en de levensverwachting. Als er sprake is van stabilisatie of zelfs verbetering van de gezondheidssituatie wordt in overleg met betrokken partijen beoordeeld of het verblijf in De Schelp kan worden voortgezet of dat terug- of uitplaatsing moet worden overwogen.
Kosten
De Schelp krijgt gedeeltelijk subsidie van de overheid. De verpleegkundige zorg wordt vanuit de basisverzekering vergoed. De meeste zorgverzekeraars vergoeden het verblijf in het Hospice via de aanvullende verzekering.
Indien hospicevoorziening niet in uw polisvoorwaarden is opgenomen, vragen wij voor het verblijf in De Schelp een eigen bijdrage van € 30,00 per dag (tarief per 1 januari 2024).
Wachtlijst
Op de website https://palliaweb.nl/palliatievezorgzoeker kunt u een overzicht vinden van alle beschikbare plekken voor palliatieve zorg in de regio, zo ook de beschikbare plekken in De Schelp. Indien er op het moment van aanmelden geen ruimte is in De Schelp kan u op de wachtlijst worden geplaatst. Op het moment dat er plek beschikbaar is kijken we met zorg wie er op dat moment zijn aangemeld en nemen een besluit op basis van datum aanmelding, urgentie en woonplaats (mensen uit de Zaanstreek hebben hierbij voorrang). Voor de meest actuele stand van zaken en vragen over de wachtlijst kunt u het beste contact opnemen met de dienstdoende coördinator van het hospice.
Coördinatoren
Twee coördinatoren zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in De Schelp. Met vragen kunt u bij hen terecht van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 – 17.00 uur. Heeft u klachten meldt die dan direct aan de coördinator. Bij afwezigheid van de coördinatoren is er altijd een hulpcoördinator aanwezig of te bereiken.
Vrijwilligers
Ongeveer 70 speciaal opgeleide zorgvrijwilligers zijn bij toerbeurt actief in De Schelp. Het uitgangspunt van deze ondersteuning is ‘er zijn voor de gastbewoner en diens naasten’.
De werkzaamheden zijn ondersteunend op velerlei gebied. Zo kunnen zij helpen bij de lichamelijke zorg, bij het eten, de verzorging van koffie en thee, gesprekspartner zijn en een luisterend oor bieden. De vrijwilligers zijn van 07.00 tot 23.00 uur in tweetallen aanwezig. Gedurende de nacht is een verpleegkundige aanwezig.
Tevens hebben wij ongeveer 20 vrijwilligers die andere taken in en om het hospice verrichten, zoals:
- Klusjes in en om het hospice
- Administratie bijhouden
- Bestuur
- Website maken/onderhouden
- Nieuwsbrief voor de vrijwilligers maken
- Tuin onderhouden
- Spirituele zorg verlenen
Verpleegkundige zorg
Voor de professionele verpleging en verzorging is gedurende een groot deel per etmaal een verpleegkundige van het vaste team van Evean aanwezig. Natuurlijk kunnen de naasten desgewenst hun dierbare helpen met verzorgen.
Huisarts
De Schelp heeft geen eigen artsen. De medische zorg voor de gastbewoner valt onder verantwoordelijkheid van zijn/haar eigen huisarts. Mocht die dit bezwaarlijk vinden in verband met de afstand tot De Schelp, dan draagt de coördinator zorg voor het inroepen van hulp van een van de huisartsen uit de regio die zich hiertoe bereid heeft verklaard.
Geneesmiddelen
De apotheek van De Schelp ten behoeve van de gastbewoners is de Noorderapotheek in Krommenie. In overleg met De Schelp worden de verzekeringsgegevens van de gastbewoner doorgegeven aan de Noorderapotheek.
Zelf meenemen
Het is plezierig als de gastbewoner het volgende meeneemt:
- geneesmiddelen, indien beschikbaar een medicijnlijst
- recepten van geneesmiddelen die nog niet zijn opgehaald in de apotheek
- toiletartikelen, scheerapparaat, materialen voor haarverzorging etc.
- kleding en nachtkleding
- een jas om, indien gewenst, naar buiten te gaan
- krant of tijdschriften waarop men geabonneerd is, TV gids etc.
- indien gewenst mobiele telefoon, tablet, e-reader of laptop
- indien gewenst persoonlijke bezittingen om in de kamer een eigen sfeer te creëren
- een geldig legitimatiebewijs
- pasje zorgverzekering
Het huis
In ons huis bevinden zich vier bewonerskamers, een woonkamer, een woonkeuken en een serre, uitkijkend op een fraaie tuin met diverse terrassen.
Elke gastbewoner heeft een eigen kamer met standaard inrichting waaronder een hooglaagbed. Bij elke kamer is een douche- en toiletruimte. Daarnaast is er in het huis nog een extra grote badkamer voor algemeen gebruik. Om een eigen sfeer te creëren kunnen persoonlijke bezittingen een plekje krijgen in de kamer.
Gastbewoners en hun bezoek kunnen gebruik maken van de woonkamer, de serre en de tuin. Er zijn diverse ‘hoekjes’ in De Schelp, waar de naasten zich in alle rust even kunnen terugtrekken. Verder zijn er in het huis een stilteruimte, een logeermogelijkheid voor de naasten en vergader- en kantoorruimtes.
Logeren naasten
Op de kamer van de gastbewoner kan desgewenst een (rol)bed bijgeplaatst worden. Op de eerste verdieping bevindt zich een logeerkamer met badkamer, waarvan in overleg met de coördinator gebruik gemaakt kan worden door naasten van de gastbewoner tegen een geringe vergoeding.
Voorzieningen
Iedere bewoner heeft de beschikking over een alarmsysteem.
Iedere kamer is voorzien van een TV, geluidsinstallatie en een internetaansluiting voor een meegebrachte PC / laptop. Wifi is ook beschikbaar. Het gebruik van een eigen mobiele telefoon heeft onze voorkeur. Tegen betaling kan eventueel gebruik gemaakt worden van de huistelefoon.
Linnengoed en was
Al het linnengoed (handdoeken, lakens en dekbedden) wordt door De Schelp verzorgd. Indien gewenst kan eigen linnengoed meegenomen worden. De persoonlijke was wordt in principe door de naasten verzorgd. Indien gewenst kan deze tegen een vergoeding door De Schelp worden gewassen.
Maaltijden
Ontbijt, lunch en warme maaltijd voor de gastbewoners zijn in de verblijfskosten inbegrepen en worden verzorgd door onze vrijwilligers. Elke gastbewoner heeft een plank in de koelkast ter beschikking. Koffie en thee zijn voor iedereen in het Hospice beschikbaar. In overleg kunnen bezoekers tegen een vergoeding blijven eten.
De Schelp beschikt over een goed geoutilleerde keuken. Iedere dag wordt er door de vrijwilligers -in overleg met de gastbewoner – vers gekookt. Daarnaast is er ook mogelijkheid voor bewoners of hun naasten om zelf maaltijden te bereiden. Meegenomen maaltijden kunnen worden opgewarmd.
Overlijden
Na het overlijden van de bewoner kunnen de naasten in alle rust afscheid nemen. Indien gewenst kunnen naasten helpen met de laatste zorg van hun dierbare. Opbaren in ons hospice is helaas niet mogelijk.
In overleg met de coördinator wordt er afgesproken op welke termijn alle eigendommen van de overledene door de familie worden meegenomen.
Ook goed om te weten
Huisdier
Voor het meenemen van een huisdier is overleg met de coördinator noodzakelijk.
Bezoek
Bezoek is, vanzelfsprekend met toestemming van de gastbewoner en zo nodig in overleg met de coördinator, altijd welkom. Wij vragen de bezoekers de rust en de privacy van de medebewoners te respecteren.
Roken
In ons hospice mag niet worden gerookt. Buiten is (overdekte en verwarmde) gelegenheid om te roken.
Huisadres
De gastbewoner behoudt tijdens het verblijf in De Schelp zijn/haar eigen geregistreerde huisadres.
Privacy
De Schelp hecht veel waarde aan de bescherming van de persoonsgegevens van gastbewoners, familie, naasten, donateurs en andere betrokkenen. Persoonsgegevens van alle betrokkenen worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd in lijn met relevante wet- en regelgeving (waaronder de Algemene
Verordening Gegevensbescherming).
Het “Privacyreglement gastbewoners, naasten en andere externe relaties van hospice De Schelp” vindt u hier. Desgewenst kan een papieren versie van dit privacyreglement worden verstrekt.